Kommunens virksomheter
Stange kommune er inndelt i tre fagområder og hvert av områdene ledes av en kommunalsjef.
Helse og mestring
Helse og mestring er inndelt i fem virksomhetsområder, i tillegg til forvaltningsenheten. Stab for helse- og mestring består også av fagrådgivere.
Helse- og mestring er inndelt i følgende virksomheter:
Helsetjenester i hjemmet
Virksomhetsleder
Irene Imingen
62562208
Helsetjenester i hjemmet har ansvar for hjemmebaserte tjenester med hjemmesykepleie, hjemmehjelp, bo- og servicesenter og omsorgsboliger.
Stange helse- og omsorgssenter
Ottestad helse- og mestringssenter
91781845
Ottestad helse- og mestringssenteret er organisert som en avdeling med tilsammen 40 enerom. Det jobber sykepleiere, hjelpepleiere, helsefagarbeidere og assistenter på alle avdelingene. Service og støtte funksjoner vi har her er frisør, kjøkken, gledesspreder, laboratorie - merkantil og vaktmestertjenester.
Vi har tett samarbeid med fysioterapeuter og ergoterapeuter. Sykehjemlege er til stedet på mandager, tirsdager og torsdager.
Tilrettelagte tjenester
Tilrettelagte tjenester (TT) planlegger, iverksetter og gjennomfører nødvendige tjenester til brukere etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester. Målgruppene er brukere som er helt avhengig av personlig assistanse for å greie dagliglivets gjøremål grunnet somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problem eller nedsatt funksjonsevne.
TT gir tjenester til ca 100 brukere som bor i egne leiligheter i bofellesskap - eid eller leid - fordelt på 11 bofellesskap, Det er totalt 11 bofellesskap, lokalisert i Ottestad og Stange sentrum.
TT har også et mestringsteam som tilbyr tjenester til ca. 35 brukere som bor i egne leiligheter utenfor ordinære bofellesskap.
NAV
NAV-kontoret har både kommunale og statlige tjenester. Vi jobber for at innbyggerne skal oppleve åpenhet og trygghet i møte med NAV-kontorets tjenester, uavhengig av hvilken livssituasjon de er i.
NAV skal bidra til at flest mulig er i arbeid og aktivitet. I tillegg skal vi bidra til å bedre levekårene for vanskeligstilte, bidra til sosial og økonomisk trygghet, sosial inkludering, og ellers aktiv deltagelse i samfunnet.
Forvaltningsenheten
Forvaltningsenheten vil kunne svare på spørsmål, gi veiledning og ta i mot søknader om helse- og omsorgstjenester. Kartlegging foretas i samråd med søker, med utgangspunkt i å oppnå størst mulighet selvstendighet i aktiviteter som er viktige for søkeren. Det innebærer et fokus på hverdagsmestring, rehabilitering og bruk av velferdsteknologi.
Forvaltningsenheten er koordinerende enhet og skal:
- Være henvendelsessted for råd, veiledning og søknad om helse- og omsorgstjenester
- Sikre helhetlig vurdering av den enkelte søkers hjelpebehov
- Sikre koordinerte tjenester
- Sikre at søkere får helhetlige, fleksible og forutsigbare tjenester med utgangspunkt i søkers ressurser
Forvaltningsenheten behandler søknad om:
- Hjemmesykepleie
- Hjelp i hjemmet, praktisk bistand
- Sykehjemsopphold
- Omsorgsbolig
- Dagaktivitetstilbud for innbyggere med demenssykdom
- Støttekontakt
- Avlastning
- Omsorgsstønad
- Individuell plan
- Matombringing
Oppvekst
Oppvekstområdet omfatter barnehager, grunnskoler og Åkershagan opplærings- og aktivitetssenter (ÅOA). Oppvekstområdet har i tillegg ansvar for barnehager, barnevernstjenesten, helsestasjon, skolehelsetjenesten, pedagogisk-psykologisk tjeneste og krisesenter. Stab for oppvekst består også av fagrådgivere.
Oppvekst er inndelt i følgende virksomheter
Barnehager
Arstad skole
Rektor
Hilde Hagelund Simensen
62562502
Romedal ungdomsskole
Romedal ungdomsskole
Samfunn
Innen samfunn finner du arealplan, byggesak, oppmåling, kommunaltekniske tjenester, kultur, eiendomsforvaltning, landbruk, samt overordnet arbeid knyttet til kommunens strategi og utvikling.
Stab for samfunn består også av fagrådgivere innen næring, kommunikasjon og digitalisering.
Samfunn er inndelt i følgende virksomheter:
Eiendomsavdelingen
Eiendomsavdelingen forvalter og drifter kommunens eiendomsmasse som består av 110.000m2 bygg og ca 450 DA med tilstøtende uteareal. Eiendomsavdelingen har ansvar for nybygg, rehabilitering, drift og vedlikehold av eiendommene. Eiendomsavdelingen har også ansvar for drift av kommunens produksjonskjøkken, mottakskjøkken og kantiner.
Videre ivaretar eiendomsavdelingen prosjektledelse ved utvikling og gjennomføring av nye byggeprosjekter og rehabilitering av bygningsmassen.
Eiendomsavdelingen har også ansvaret for salg av kommunale boligtomter.
Eiendomsavdelingen sysselsetter 102 årsverk fordelt med hovedtyngde på kjøkken, renhold, byggdriftere og håndverkere.
Kommunalteknikk
Kommunalteknikk har ansvar for vann, avløp, kommunale veger og grøntområder. Virksomheten har en bestillerenhet, mens utførerenheten er kommuneentrepenøren som Hamar kommune er vertskommune for.
Kultur og fritid
Kultur og fritid består av kulturkontorets administrasjon, bibliotek, kulturskolen, og flyktningtjenesten
Plan, bygg og oppmåling
Plan, bygg og oppmåling har sitt hovedoppdrag i å fremme samfunnsutvikling gjennom planlegging, myndighetsutøvelse, forvaltningsoppgaver og behandling av enkeltsaker. Dette knytter seg til hovedarbeidsområdene samfunns- og arealplanlegging, klima- og miljøarbeid, bygge- og delesaksbehandling, kart og eiendomsinformasjon, oppmåling og eiendomsskatt.