Ergoterapi
Ergoterapi skal hjelpe mennesker til å fungere best mulig selvstendig i hverdagen når de har problemer med å utføre daglige gjøremål på grunn av sykdom, skade eller annen funksjonsnedsettelse.
For å kartlegge den enkeltes situasjon, kommer ofte ergoterapeuten på hjemmebesøk for en samtale.
Hva gjør en ergoterapeut?
- Bidra til mestring av daglige gjøremål
- Gi råd og veiledning om helse, funskjonsevne og utforming av bolig for å møte nødvendige behov.
- Vurdering av mulig behov for tilrettelegging eller hjelpemidler
- Forebygging ifht. skader, ulykker og belastningslidelser
- Opptrening/rehabilitering etter skade eller sykdom
- Bistå med tilrettelegging av omgivelsene
- Universell utforming
Hvem får tjenesten?
Aktivitetskontakt
Aktivitetskontakten jobber med å;
være bindeledd mellom de som ønsker å delta og de som arrangerer aktiviteter.
bidra til at flest mulig kan delta på aktiviteter i sitt nærmiljø og ut fra sine interesser.
samarbeide med frivillige lag og organisasjoner, samt kommunale tjenester for å kunne tilby varierte aktiviteter til kommunens innbyggere.
bidra til at informasjon om aktuelle aktiviteter er tilgengelig og oversiktlig for alle.
bidra til å opprettholde aktiviteter på Vallset og Ottestad bo- og servicesenter slik at dette fortsatt kan være aktive og gode møteplasser.
Eller ønsker du å starte opp med en aktivitet hvor flere kan samles?
Barn og unge
Ergoterapeutene og fysioterapeutene arbeider med barn og unge med ulik funksjon i forhold til bevegelse og aktivitet. De som ofte trenger bistand fra ergoterapitjenesten og fysioterapitjenesten, er barn og unge med forsinket utvikling, og barn utsatt for skade eller akutt sykdom.
En sentral gruppe er også barn og unge med kroniske lidelser, for eksempel nevrologiske, revmatiske, eller ortopediske og muskulære problemstillinger, psykiske vansker, eller hjerte- lungeproblematikk. Mange av disse barna har sammensatte vansker med behov for tverrfaglig bistand.
Tjenestetilbudet består blant annet av
Intensiv oppfølging
Ergoterapi og fysioterapi til barn og unge med akutte behov.
Noen barn og unge har behov for intensiv oppfølging fra ergoterpitjenesten og fysioterapitjenesten. Dette kan være intensiv oppfølging etter akutt sykdom, skade eller operasjon. En annen viktig gruppe med behov for intensiv oppfølging er barn og unge med alvorlig lungeproblematikk. Noen trenger hyppig fysioterapi mens andre kan ha behov for hjelp i perioder.
Brukere i denne fasen kan ha økt behov for bistand fra ergoterapeut i form av tilrettelegging.
Privatpraktiserende fysioterapeuter har også et tilbud til denne brukergruppen.Råd og veiledning
Rådgivning og veiledning er en sentral del av tjenestene i de fleste saker.
Barnet selv, foreldre/foresatte og samarbeidspartnere i ulike virksomheter kan be om råd og veiledning.
Eksempler kan være hvordan foreldre kan stimulere og aktivisere barnet sitt hjemme, forslag til aktiviteter på fritiden og hvordan barnehage og skolemiljø kan tilrettelegges.Utredning
Ulike typer utredninger knyttet til bevegelse og aktivitet.
Vi foretar vurderinger av bevegelse og aktivitet gjennom observasjon, kartlegging og testing. Dette kan omhandle både fin- og grovmotorikk. Vi ser på hvordan barnet fungerer fysisk og kognitivt i sine omgivelser og i samhandling med andre.
Barn og unge i alderen 0-18 år med behov for utredning kan henvises tjenestene, med foreldrenes samtykke.
Trening og stimulering
Tjenesten tilbyr ulike former for behandling, trening og stimulering.
Barn og unge med sammensatte funksjonshemminger er prioritert. Tiltakene består av stimulering til bevegelse og trening, eller øvelse og læring av konkrete aktiviteter som er viktige for barnet. Veiledning og samarbeid med foreldre og nærpersoner er en viktig del av tjenestetilbudet. Habiliteringstjenesten i Hedmark og Oppland, barneseksjonen tilbyr intensiv habilitering for barn og unge med funksjonshemminger.
Tilrettelegging av aktiviteter og omgivelser
Opplevelse av deltagelse og mestring er viktig for positiv utvikling av helse. Vi bistår med å legge tilrette for at barn og unge kan være aktive hjemme, i nærområdet og i barnehage eller på skolen/SFO. Det kan være tilrettelegging av omgivelsene og miljøet, slik at barnet kan delta på lik linje med andre. Eksempler på dette er bruk av hjelpemidler eller rådgivning i bolig- og byggesaker.
Vi tilpasser også aktiviteter til barn og unge med nedsatt funksjonsnivå, gjennom trening og stimulering og/eller ved å finne alternative måter å utføre aktiviteter på.