Her finner du oversikt over de viktigste lover, forskrifter og retningslinjer du må forholde deg til ved privat avløp.

Kontrollgebyr

Kontrollgebyr er et årlig gebyr som skal betales for bebygd eiendom som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsnett. Det betales gebyr for hvert enkelt anlegg på eiendommen. Gebyret framgår av kommunens gebyrregulativ og kan differensieres.

For at et årlig gebyr for en eiendom skal opphøre permanent, må vanntilførselen avstenges og plomberes av godkjent rørlegger, og skriftlig melding fra rørleggeren sendes kommunen.

For midlertidige fritak fra gebyret må det sendes inn skriftlig søknad. Fritak gis for ett år av gangen. Gjelder også for eiendommer uten innlagt vann.

Størrelsen på kontrollgebyrene fastsettes årlig av kommunestyret og framkommer av gebyrregulativet. Gebyrene kan differensieres.

I arealplanene kan det finnes bestemmelser om vann og avløp. En arealplan gir en oversikt over tillatt bruk og vern av kommunene etter plan- og bygningsloven. Du finner de ulike arealplanene på www.arealplaner.no.