Skolene i Stange bidro sterkt til det flotte resultatet i årets TV-aksjon. Nederst i saken kan du se hva ulike skoler gjorde. En av skolene som bidro var Hoberg skole, og de oppnådde resultater de ikke hadde drømt om, og samlet inn mest i hele Innlandet med 165.000 kroner. I dag fikk alle klassene diplom av varaordfører Truls Gihlemoen og koordineringsansvarlig for frivillighet i Stange kommune, Carina Dybdahl.

Full innsatsVaraordfører Truls Gihlemoen og koordineringsansvarlig for frivillighet Carina Dybdahl delte ut diplomer til elevene ved Hoberg skole.

23.oktober - dagen etter TV-aksjonen 2023 - var det 404 glade og engasjerte barn på Ottestadbana da alle elever på Hoberg skole løp sitt Skole-løp. Løpet ble gjennomført i solidaritet og til inntekt for Redd Barna. I forkant hadde elevene skaffet seg private sponsorer (foreldre,naboer,slekt og venner) som i etterkant ga sponsormidler. Sponsorene betale inn en sum til «Spleis.no» per runde eleven har løpt.

Elevene gikk ned til Ottestadbana i fellesskap og sammen med sine faddere. Hoberg sangen ble sunget før startskuddet gikk. Undervegs i det 30 minutter lange løpet, ble det heier på klasser og spilt sanger over lydanlegget. Sangene hadde elevene selv stemt frem i klassen i forkant.Adam, Herman, Isaac, Jørgen, Nikolai, Noah, Henrik, Aksel, Asta og de andre elevene ved Hoberg skole samlet inn hele 165.000 kroner til TV-aksjonen.

Ottestad idrettslag stilte banen til disposisjon og lærere la ned det ekstra arbeidet som måtte til for å få dette til. Barna løp mye lenger enn forventa  og sponsorene var imponerte over innsatsen.

Her er noe av det de andre skolene bidro med:

Åsbygda: Skoleløp.

Vallset:  1.-3. trinn har i hele høst hatt uteskole/AKTIV dag sammen på fredager (39 elever)De har plukket epler og ulike bær, renset, saftet og syltet. De stekt vafler og gjort i stand elevkafe for hele skolen i gymsalen.Alle fikk kjøpe vafler og saft med lekepenger, på grunn av gratisskoleprinsippet.  TV-aksjonen lenket opp mot læreplanen.

Breidablikk: Slo sammen FN-dag og TV-aksjon. Forestilling og salg i gymsalen.

Romedal ungdomsskole: Valgfag IFA (innsats for andre) har hatt dette som tema nå i høst og oppfordret elevene til å være bøssebærere. En gruppe 10. klassinger fra IFA lagde salgsstand i Romedal sentrum torsdag 19.10. med inntjening for aksjonen. Elevrådet jobbet med dette uka etter høstferien og gikk rundt i klassene for å snakke om Redd Barna sitt arbeid, og om TV-aksjonen som virkemiddel i frivillig arbeid.

Tangen: Hadde solidaritetsdag. 5.-7.trinn arrangerte Solidaritetskafe i samfunnshuset. De bakte og solgte kaffe og kake.

Åkershagan: Dag i kantine/butikk der inntektene gikk til TV-aksjonen, samt auksjon på Facebook.

Hoberg-elevene løp inn for 165.000 kroner.