I alt 15 kunstnere har konkurrert om å få delta i Tankeplass trinn 2, der prosjektet til slutt skal sitte igjen med fem kunstverk i fem kommuner: Stange, Hamar, Vestre Toten, Ringsaker og Nord-Fron.  Stange kommune har samarbeidet med Romedal og Stange allmenning og Strandlykkja vel. Stangens andel på 100.000 ble innbetalt for et par år siden. Resten av beløpe på rundt 900.000 er finansiert av Sparebankstifelsen og fylkeskommunen.

SkogenKart med Granerudsjøen.

Og både vinner og plasseriung er nå klart. Kunstverket plasseres ved Granerudsjøen øst for Strandlykkja.

Vinneren er Siv Bugge.   Hun vant med idéforslaget «Skogene Blomstrer» som består av en stor stein med motiv fra mønstre som dannes av vann og lysbrytninger, og geometriske versjoner av de tre blomstene skogstjerne, olavstake og tyttebærblomst.

Motivet er inspirert av diktet «Skogene Blomstrer» av Ingeborg Refling Hagen. Refling Hagen kom fra Tangen og levde store deler av livet sitt der. Et kjennetegn ved litteraturen hennes er en stor kjærlighet til Mjøsbygdene og skogen.

Steinen er tenkt plassert ved den første odden etter at man har passert den sørlige enden av Granerudsjøen/Korsvika, og utgjør en naturlig rast slik stedet fremstår i dag. Bruk av en naturstein i granitt med ca diameter 2 meter og 12-15 tonn egenvekt plasseres slik at det ser ut som den alltid har stått på stedet. Den naturlige formen og overflaten skal utgjøre en kontrast til den bearbeide flaten, der mønster, sprekker og hulrom vil kunne bli en del av motivet/relieffet.

Siv Bugge Vatne er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og bor og jobber i Oslo. Hun arbeider med skulpturer og objekter hvor utgangspunktet er historiske kilder og vitenskap, og der spill med tyngde og balanse er typisk i det skulpturelle uttrykket. Motivasjonen bak verkene er å stable materialer og ord til de sammen strekker ut et poetisk og meningsbærende rom.

Valg av verk og plassering

Kunstkonsulent Eivind Slettemeås forteller at kompetanse, originalitet, håndverksmessig dyktighet, forståelse og motivasjon for oppdraget var avgjørende i valg av vinnere.

- Plasseringen er valgt på bakgrunn av befaringer, stedsanalyser og avveininger i hver enkelt kommune. Lokal tilknytning, kulturhistorie, landskaps- og miljømessige forhold, samt daglig bruk og rekreasjonsmulighet har blitt vurdert i tett samarbeid mellom kommunene og grunneierne.