Sebastian  Langhseth jobber som lærling på IT-avdelinga i Stange kommune. Hver onsdag framover vil han mellom klokka 12 og 14 på onsdager sitte klar i Stange bibliotek for å hjelpe deg med små og store digitale problemer.

Lavterskel

Det nye tilbudet som er et samarbeid med Seniornett heter Digihjelpen og kommer trolig i første omgang til å gå fram til sommerferien. I første omgang er det et drop-in-tilbud, men det kan også bli aktuelt med timebestillinger.

- Dette er et lavterskeltilbud for å øke innbyggerne i Stange sin digitale kompetanse, sier frivillighetskoordinator i Stange kommune Carina Dybdahl.

Hun understreker at ingen spørsmål er for dumme, og målgruppa er stor. Eldre, foreldre, flyktninger.

I biblioteket

Det er altså i Stange bibliotek du finner Sebastian om du trenger hjelp. Biblioteksjef Anita Bunes mener at akkurat biblioteket er en naturlig plass å ha et slikt tilbud.

- Det kommer allerede mange hit og spør oss om ting. Det skal de fortsette med. Men noen ganger er det travelt i skranken,  det er ikke alltid vi kan svare. Sebastian utdanner seg jo til dette, sier Bunes.

Hun mener også at biblioteket er et bra sted å ha dette tilbudet. Ufarlig, lavterskel og trygt.

Dybdahl opplyser at det også jobbes med å få på plass en utlånsordning på nettbrett, og at det sannsynligvis blir tre nettbrett til utleie.

Digihjelpen er et samarbeid med Seniornett. Nils-Kristian Møller roser tiltaket fra kommunen, og mener de to tilbudene kan utfylle hverandre godt. Seniornett vil forøvrig fra neste uke også ha kurs på tirsdager.