Stange kommune fikk før jul flere bekymringsmeldinger om lastebiler som kjørte over brua som bare er tillatt for akseltrykk på inntil 1,5 tonn.

Kjørte grushauger

Virksomhetsleder Knut Hushagen forteller at Stange kommune da ganske raskt kontaktet et firma som er eksperter på brusikkerhet.

- Det ble ikke avdekket ytterligere skader eller svekkelser av brua, opplyser Hushagen.

Men han lgger til at det er en grunn til at brua har den vektbegrensninga den har.-

Han har vært i kontakt med Statens vegvesen og Vegdirektoratet om hva Stange kommune ytterligere kan gjøre. I utgangspunktet er det lite i og med at det er skiltet klart og tydelig. Ikke en gang skilt midt i vegen hjalp. De ble løftet vekk.

- Vi har derfor kjørt grushauger dit, slik at det ikke går an å passere brua, sier Hushagen.

Den er dermed nå stengt.

Vil åpne igjen

Men han understreker at kommunen akter å åpne igjen brua, men vil trolig få på plass fysiske hindringer slik at store kjøretøy ikke kan passere. Han tenker da en type portaler.

- Vi håper å få det på plass snart, sier han.

Han understreker alvoret i saken og appellerer om at skilting må bli respektert.

- Det er en grunn til at grensen er 1500 tonns akseltrykk. Rørosbanen går under brua med de konsekvensene det kunne få.

- Vi oppfordrer om at en tenker seg godt om også for egen sikkerhet også. Dette er på lykke og fromme og ulovlig, sier han.