Vedtatt av kommunestyret den 11.9.2024 k.sak  63/24  Kommunestyrets delegeringsreglement 2023 – 2027.

1. Regler som gjelder all delegering 

1.1 Definisjoner

Delegering av myndighet betyr i dette reglementet at kommunestyret overlater til et annet folkevalgt organ, til et interkommunalt samarbeid eller til kommunedirektøren å ta beslutninger på sine vegne.

Delegering og videredelegering innebærer ikke at kommunestyret frasier seg myndigheten og ansvaret. Kommunestyret kan tilbakekalle delegert myndighet eller gi instrukser om hvordan den tildelte avgjørelsesmyndigheten skal utøves, generelt eller i en enkeltsak. Kommunestyret kan også omgjøre vedtak truffet i medhold av delegert myndighet, så langt ikke private parters interesser er til hinder for dette. Kommunestyret er til syvende og sist ansvarlig for de beslutninger som tas med delegert myndighet.

Behandling betyr at et folkevalgt organ møtes for å drøfte en sak. At en sak behandles i et organ, gir ikke organet vedtaksmyndighet eller innstillingsrett. Hvilket organ som er gitt vedtaksmyndighet og innstillingsrett framgår av dette delegeringsreglementet.

Innstillingsrett er i dette reglementet den retten kommunestyret gir til et underordnet organ eller kommunedirektøren til å behandle en sak og foreslå vedtak til et overordnet organ.  

Retningslinjer er ikke absolutte regler, men er å anse som førende anbefalinger og råd. Retningslinjer skal være et hjelpemiddel som sikrer likebehandling og forsvarlighet i forvaltningen.

1.2 Hvem beslutter delegering

Kommunestyret skal selv vedta reglement for delegering av avgjørelsesmyndighet og innstillingsrett innen 31. desember året etter at kommunestyret ble konstituert, jf. kommuneloven § 5-14. Sist vedtatt reglement og eventuelle andre vedtak gjelder inntil nytt reglement er vedtatt.

I dette reglementet vedtas delegering av myndighet og innstillingsrett fra Stange kommunestyre til folkevalgte organer, kommunale foretak og interkommunale samarbeid og selskap.

I tillegg delegerer kommunestyret myndighet i økonomireglementet, som gis status som del av dette reglementet. Kommunestyret kan i tillegg delegere myndighet i enkeltsaker.

1.3    Hvordan reglementet endres

Kommunestyret vedtar selv endringer i reglementet. Kommunedirektøren skal foreta justeringer i reglementet som følge av vedtak i kommunestyret. Dersom det er nødvendig å endre reglementet på grunn av lovendring skal kommunedirektøren foreta endringen og orientere kommunestyret om denne endringen. Alle endringer loggføres på forsiden av reglementet.

1.4    Retningslinjer for delegering og utøvelse av delegert myndighet

All delegering skal være skriftlig.

All myndighet skal utøves i henhold til lover og forskrifter og i samsvar med de saksbehandlingsregler som følger av lover, forskrifter og god forvaltningsskikk. For øvrig skal delegert myndighet utøves innenfor de plan- og budsjettrammer som er vedtatt av kommunestyret eller annet overordnet organ, og det skal ses hen til retningslinjer gitt av overordnet organ.

Delegert myndighet kan delegeres videre med mindre annet uttrykkelig er bestemt i loven eller dette reglementet. Delegert myndighet kan likevel ikke delegeres videre til kommunale foretak, interkommunalt samarbeid eller til organ utenfor kommunen, med mindre det er bestemt av kommunestyret selv.

Et overordnet organ kan kreve å få en sak lagt fram for seg, selv om et underordnet organ har fått delegert myndighet i saken. 

I saker der kommunedirektøren har fått delegert myndighet fra kommunestyret, kan kommunestyret selv kreve å få saken lagt fram for seg eller for et underordnet organ.  

1.5    Myndighet i saker som ikke er nevnt i delegeringsreglementet

Kommunestyret avgjør saker som etter loven skal behandles av kommunestyret selv og de viktigste sakene av økonomisk og politisk karakter med prinsipiell betydning. Avgjørelser som kan gi rekkefølgekonsekvenser, avgjørelser som kan skape presedens, eller hvor det er behov for å trekke opp prinsipper for senere saksbehandling.

Andre saker av prinsipiell betydning avgjøres av formannskapet, driftsutvalget og planutvalget, eller andre folkevalgte organer, og fordeles i henhold til disse organenes arbeidsområder av ordføreren, jf. punkt 3.4. 

Kommunedirektøren har myndighet til å avgjøre alle saker som ikke er av prinsipiell betydning, dersom denne myndigheten ikke uttrykkelig er delegert til et folkevalgt organ. Om en sak er av prinsipiell betydning eller ikke, avgjøres i det enkelte tilfelle av kommunedirektøren i henhold til føringer gitt i kapittel 5, kommunedirektørens myndighet.

1.6    Omgjøring og klage

Et organ som har fått beslutningsmyndighet kan på eget initiativ omgjøre et eget vedtak, i henhold til forvaltningsloven §35.  Kommunestyret kan på eget initiativ omgjøre alle egne vedtak og alle vedtak fattet andre folkevalgte organer eller av administrasjonen, hvis disse selv kunne omgjort vedtaket, jf. kommuneloven §22-1 tredje ledd.

Enkeltvedtak, jf. forvaltningsloven § 2, kan påklages av parter og andre med rettslig klageinteresse på vanlig måte etter forvaltningslovens regler og eventuelle bestemmelser i aktuell særlov.

2    Kommunestyret

Kommunestyret er kommunens øverste organ og fatter vedtak på vegne av kommunen, jf. kommuneloven § 5-3. Kommunestyret utøver all myndighet med mindre kommunestyret har tillagt andre organer å utøve myndigheten på sine vegne i delegrinsvedtak eller dette er bestemt i lov. All utøvelse av kommunens myndighet skjer på kommunestyrets vegne og under kommunestyrets ansvar.

Som kommunens øverste folkevalgte organ skal kommunestyret fortrinnsvis behandle saker hvor det er nødvendig med en grundig og bred politisk behandling. Dette er avgjørelser der konsekvensene er store, langsiktige og/eller irreversible. Avgjørelser som kan gi rekkefølgekonsekvenser, avgjørelser som kan skape presedens, eller hvor det er behov for å trekke opp prinsipper for senere saksbehandling.

Kommuneloven og særlover stiller krav om at enkelte saker skal avgjøres av kommunestyret selv og derfor ikke kan delegeres. 

Kommunestyrets ansvar for økonomiforvaltningen

Kommunen skal forvalte økonomien slik at den økonomiske handleevnen blir ivaretatt over tid, jf. kommuneloven § 14-1 første avsnitt. Kommunestyret skal ifølge kommuneloven § 14-2 selv vedta:

a.    økonomiplan og årsbudsjett
b.    årsregnskap og årsberetning
c.    finansielle måltall for utviklingen av kommunens økonomi
d.    regler for økonomiforvaltningen (økonomireglementet)
e.    regler for finans- og gjeldsforvaltningen (finans- og gjeldsreglementet)

Kommunestyret vedtar også:

  • Endringer i årsbudsjettet, jf. kommuneloven § 14-5.
  • Bestemmelser om avgift, gebyr eller betaling til kommunen, hvis ikke myndigheten særskilt er lagt til et annet organ gjennom lovbestemmelse, forskrift eller av kommunestyret selv.
  • Oppnevning av folkevalgte og andre kommunale organer i medhold av kommuneloven §§ 5-1 og 5-2, med mindre annet fremgår av delegeringer til det enkelte organ. Folkevalgte organer kan likevel selv opprette arbeidsutvalg, jf. kommuneloven § 5-7 tredje ledd.
  • Valg av medlemmer til folkevalgte og andre kommunale organer i tråd med kravene i kommuneloven kapittel 5, med mindre annet fremgår av delegeringer til det enkelte organ.
  • Avtaler om interkommunalt samarbeid etter kommuneloven kapittel 17 og lov om interkommunale selskaper.
  • Administrasjonens rammer i sitt budsjettvedtak.
  • Modell for overordnet organiseringen av kommunens virksomhet, og organisasjonsendringer som har prinsipiell betydning.
  • Vesentlige endringer i kommunens tjenestetilbud.
  • Forskrifter, med mindre noe annet fremgår av reglementet eller særlov.

Kommunestyret gir kommunedirektøren utredningsoppdrag og oppgaver. Kommunestyret har det øverste tilsynet med den kommunale forvaltningen.
 
Kommunestyret kan omgjøre vedtak fattet av andre folkevalgte organer eller kommunedirektøren, dersom disse selv kunne ha omgjort vedtaket, jf. kommuneloven § 22-1 tredje ledd.

Kommunestyret har det overordnede tilsynet med at vedtakene kommunestyret treffer blir iverksatt i samsvar med vedtakene og formelle bestemmelser. Kommunestyret kan forlange enhver sak lagt frem for seg til orientering eller avgjørelse, jf. kommuneloven § 22-1.

Kommunestyret kan delegere myndighet til å treffe vedtak til andre folkevalgte organer, ordføreren eller kommunedirektøren innenfor rammene av kommuneloven eller annen lov, jf. kommuneloven § 5-3 tredje ledd.

2.1    Arbeidsgiveransvar

Kommunestyret har det overordnede arbeidsgiveransvaret for ansatte i kommunen. Kommunestyret skal selv ansette en kommunedirektør, jf. kommuneloven § 13-1 første ledd. Kommunedirektøren skal ha det løpende personalansvaret for alle ansatte, jf. kommuneloven § 13-1 syvende ledd.

3    Delegering til folkevalgte – og andre kommunale organer

3.1    Formannskapet

Formannskapets delegerte vedtaksmyndighet
Formannskapet har vedtaksmyndighet: 

  • I saker av prinsipiell betydning når myndigheten ikke er lagt til kommunestyret selv eller til et annet folkevalgt organ.
  • I saker hvor kommunedirektøren er inhabil.
  • Som går ut på å utøve løpende eierstyring på vegne av kommunen, inkludert å oppnevne eller foreslå kommunens representanter til styrende organer, dersom ikke annet er bestemt. Myndigheten utøves innenfor de rammene som er fastsatt i kommunens eiermelding.
  • Om å kjøpe, selge og forvalte kommunal eiendom innenfor de rammer som følger av kommunes økonomireglement.
  • I hastesaker på kommunestyrets område, jf. kommuneloven § 11-8.
  • Etter jordloven og konsesjonsloven, i saker av prinsipiell betydning.
  • Om tilskudd fra næringsfondet, i henhold til vedtekter for tilskudd fra næringsfondet. 
  • I saker om fiske- og viltforvaltning i medhold av viltloven og naturmangfoldsloven med tilhørende forskrifter av prinsipiell betydning
  • Om fritak for eiendomsskatt etter søknad, i henhold til retningslinjer fastsatt av kommunestyret
  • Om fastsettelse av den årlige møteplanen for de ordinære møtene i kommunestyret, formannskapet, planutvalget og driftsutvalget

Formannskapet som klageinstans’ delegerte vedtaksmyndighet
Formannskapet som klageinstans har myndighet til å behandle og avgjøre klager på enkeltvedtak som er truffet av forvaltningsorgan opprettet i medhold av kommuneloven og der kommunestyret er klageinstans.

Formannskapets innstillingsrett
Formannskapet innstiller til kommunestyret:

  • I saker som har budsjettmessige konsekvenser utover rammene i vedtatt økonomiplan.
  • I sak om planstrategi og kommuneplanenes samfunnsdel.
  • I saker om hovedlinjene i kommunens politiske organisering.
  • I saker om endring i administrativ hovedmodell. 
  • I saker som fastsetter overordnet arbeidsgiverpolitikk.
  • I sak om hovedplan for veger, hvor etableringer, drift og vedlikehold av kommunale veger prioriteres. I planen skal det også fastsettes hvilke prinsipper som skal gjelde for vurderinger av særlig farlige veger. Prinsippene skal benyttes i behandling av søknader om fri skoleskyss på grunn av særlig farlig skoleveg. 
  • I alle saker hvor innstillingsretten ikke er delegert til andre organer, herunder alle større og viktige saker som vil kunne få vesentlige økonomiske konsekvenser for kommunen.

Formannskapet kan oversende saker til behandling i andre folkevalgte organer for innstilling til formannskapet

3.2    Planutvalget

Planutvalgets delegerte vedtaksmyndighet

  • Planutvalget er delegert den myndighet som plan- og bygningsloven har tillagt kommunen, med unntak av den myndighet som må utøves av kommunestyret selv jf. plan- og bygningsloven § 3-3.
  • Planutvalget er dispensasjonsmyndighet for søknader som vedrører nye boenheter og nye fritidsboliger eller fradeling til nye boenheter og nye fritidsboliger i LNF-områder i henhold til plan- og bygningsloven kapittel 19.
  • Planutvalget er gitt myndighet til å fastsette planprogram for reguleringsplaner jf. plan- og bygningsloven § 11-13. (Kommunestyret fastsetter selv planprogrammet for kommuneplanens arealdel og samfunnsdel).
  • Planutvalget er gitt myndighet til å nedlegge midlertidig dele- og byggeforbud i henhold til plan- og bygningsloven kapittel 13.
  • Planutvalget har myndighet til å fatte vedtak i saker innenfor sitt myndighetsområde som skulle vært avgjort av annet organ, når det er nødvendig at vedtak fattes så raskt at det ikke er tid til å innkalle dette, jf. kommuneloven § 11-8.

Den myndighet som er gitt planutvalget i dette reglementet kan ikke videredelegeres.

Planutvalgets innstillingsrett

  • Planutvalget har innstillingsrett til kommunestyret i saker som kommunestyret skal behandle i medhold av plan- og bygningsloven, med unntak av saker om planstrategi og kommuneplanens samfunnsdel. I disse sakene innstiller formannskapet til kommunestyret.
  • Planutvalget har innstillingsrett til kommunestyret i saker om kommunens innspill til prioriteringer for fylkesveger.
  • Planutvalget skal behandle klager på reguleringsplan som underinstans. Dersom klagen ikke tas til følge sendes klagesaken til statsforvalteren som er klageinstans for endelig avgjørelse. Dersom planutvalget vurderer at klagen bør tas til følge, innstiller planutvalget til kommunestyret på at saken sendes tilbake til kommunedirektøren for ny behandling. 

3.3    Driftsutvalget

Driftsutvalgets delegerte vedtaksmyndighet:
Driftsutvalget fatter vedtak:

  • Om vegnavn.
  • Om tildeling av stangeprisen, kulturvernprisen og kunstnerstipend.
  • Driftsutvalget kan be om orienteringer innenfor sine saksområder.
  • I saker av prinsipiell betydning om salgs- og skjenkebevilling og andre saker etter alkoholloven, som ikke må behandles av kommunestyret selv. 

Driftsutvalgets innstillingsrett:
Driftsutvalget innstiller til kommunestyret, men alle saker som har en økonomisk konsekvens skal også behandles av formannskapet. I slike saker innstiller driftsutvalget til formannskapet, som igjen innstiller til kommunestyret.

Driftsutvalget innstiller til kommunestyret:

  • I saker som gjelder kommunens drift, for eksempel tilstandsrapporter innenfor oppvekst.
  • I saker om salgs- og skjenkebevilling, jf. alkoholloven. 
  • I sak om oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer, jf. folkehelseloven § 5. 
  • I sak om overordnede mål og strategier for folkehelsearbeidet, jf. folkehelseloven § 6.
  • I temaplaner innenfor sitt arbeidsområde.

3.4    Ordføreren

Ordførerens delegerte myndighet:

  • Ordføreren gis myndighet til å representere kommunen i generalforsamlinger, når ikke annet er bestemt av kommunestyret eller formannskapet. Ordføreren kan delegere myndigheten videre.
  • Ordføreren gis myndighet til å treffe vedtak i saker som skulle ha vært avgjort av formannskapet eller et utvalg når det er nødvendig å treffe vedtak så raskt at det ikke er tid til å innkalle organet som skulle ha avgjort saken, jf. kommuneloven § 11-8 første ledd. Melding om vedtak truffet i medhold av denne bestemmelsen legges fram i det neste møtet i organet som skulle ha avgjort saken.
  • Ordføreren gis myndighet til å beslutte flagging med annet lands flagg, i medhold av forskrift om fremmed flagg på kommunal bygning, når det er nødvendig å treffe vedtak så raskt at det ikke er tid til å innkalle organet som skulle ha avgjort saken, jf. kommuneloven § 11-8 første ledd. 
  • Ordføreren gis myndighet til å beslutte flagging i forbindelse med arrangement, markering eller merkedag av allmenn interesse, i medhold av lov om flagging på kommunens offentlige bygninger, når det er nødvendig å treffe vedtak så raskt at det ikke er tid til å innkalle organet som skulle ha avgjort saken, jf. kommuneloven § 11-8 første ledd. 
  • Ordfører gis myndighet til å fatte vedtak i saker der myndigheten er delegert til kommunedirektøren, når kommunedirektøren er inhabil.

Ordførerens innstillingsrett:

  • Ordføreren gis innstillingsrett til formannskapet og til andre folkevalgte- og kommunale organer i saker der kommunedirektøren er inhabil.

Ordføreren har også følgende oppgaver:

  • Ordføreren er kommunens rettslige representant og underskriver på kommunens vegne hvis ikke myndigheten er tildelt andre, jf. kommuneloven § 6-1 andre avsnitt.
  • Ordføreren foretar fordeling av saker som er utredet og lagt fram til vedtak for politiske organer i henhold til bestemmelser i dette reglementet.
  • Ordfører har ansvar for at protokoller fra vedtak i alle andre folkevalgte og andre kommunale organer i Stange kommune legges fram for kommunestyret i kommunestyrets neste møte.
  • Som rettslig representant er ordføreren kommunens stedfortreder, og kan motta forkynnelser på vegne av kommunen, jf. domstolloven § 191 og tvisteloven § 2-5.
  • Ordføreren, som kommunens stedfortreder, kan møte på kommunens vegne i alle rettstvister der kommunen er part, jf. tvisteloven § 2-3. Ordføreren kan delegere adgangen til å opptre som stedfortreder til ansatte i kommunen, jf. tvisteloven § 2-5 annet ledd, jf. også myndigheten som er delegert til kommunedirektøren i kapittel 5. 

3.5    Administrasjonsutvalget

Administrasjonsutvalgets innstillingsrett

  • Administrasjonsutvalget behandler overordnede retningslinjer for kommunens arbeidsgiverpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv, og innstiller i saker om dette til formannskapet, som innstiller videre til kommunestyret.

3.6    Sakkyndig nemnd for fastsettelse at takst for eiendomsskatt

Sakkyndig nemnds delegerte vedtaksmyndighet

  • Sakkyndig nemnd har myndighet til å fastsette eiendomsskattetakst for alle eiendommer i Stange, med unntak av eiendommer som takseres i henhold til Skatteetatens formuesgrunnlag. 

3.7    Klagenemnda for eiendomsskatt

Klagenemnda for eiendomsskatts delegerte vedtaksmyndighet

  • Klagenemnda for eiendomsskatt har myndighet til å avgjøre klager på sakkyndig nemnds vedtak.
  • Klagenemnda for eiendomsskatt har myndighet til å avgjøre klager på formannskapets vedtak i saker om søknad om fritak for eiendomsskatt. 
  • Klagenemnda for eiendomsskatt har myndighet til å avgjøre klager på kommunestyrets vedtak i saker om søknad om fritak for eiendomsskatt etter eigedomsskattelova § 7.

3.8    Vilt- og innlandsfiskeutvalget

Vilt- og innlandsfiskeutvalgets delegerte vedtaksmyndighet

  • Vilt- og innlandsfiskeutvalget har myndighet til å fatte vedtak som ikke er av prinsipiell betydning i medhold av hjorteviltforskriftens § 7 om fravik fra minstearealet, § 11 om godkjenning og endring av vald, § 16 om godkjenning og endring av bestandsplan for elg og hjort og § 34 om mislighold av rapporteringsplikt.
  • Vilt- og innlandsfiskeutvalget behandler og avgjør søknader om viltfondsmidler, jf. forskrift om bruk av kommunalt viltfond.
  • Vilt- og innlandsfiskenemnda har myndighet til å innføre båndtvang under ekstraordinære forhold for å beskytte viltet, jf. hundeloven § 6 annet ledd bokstav f.  

3.9    Valgstyret

Valgstyrets myndighet

  • Valgstyrets oppgaver og ansvar følger av kommuneloven, valgloven med forskrifter og egenbestemmelser vedtatt av kommunestyret.

Valgstyrets innstillingsrett

  • Valgstyret har innstillingsrett til kommunestyret i saker som behandles etter valgloven.

3.10    Integreringsutvalget

Integreringsutvalgets delegerte vedtaksmyndighet

  • Integreringsutvalget har myndighet til å initiere og gjennomføre enkeltaktiviteter i henhold til mandat vedtatt i k-sak 7/16 og innenfor kostnadsrammen fastsatt i budsjettvedtak.

Integreringsutvalgets innstillingsrett

  • Integreringsutvalget kan legge fram saker innenfor sitt arbeids- og ansvarsområde og innstiller i disse sakene til formannskapet, som igjen innstiller til kommunestyret. Saker skal sendes kommunedirektøren for kommentarer før de framlegges for formannskapet.

3.11    Ungdomsrådet

Ungdomsrådets delegerte vedtaksmyndighet

  • •    Ungdomsrådet har myndighet til å vedta fordeling av tildelte budsjettmidler i henhold til årlige budsjettramme, etter søknad og i henhold til vedtatte regler for fordeling.

3.12    Kontrollutvalget

Kontrollutvalgets myndighet

  • Kontrollutvalget skal føre løpende kontroll med forvaltningen på vegne av kommunestyret. Kontrollutvalgets myndighet følger av kommuneloven og forskrift om kontrollutvalg og revisjon.

Kontrollutvalgets innstillingsrett

  • Kontrollutvalget har innstillingsrett til kommunestyret i de saker kontrollutvalget behandler.

3.13    Arbeidsgiverutvalget for oppfølging av kommunedirektøren 

Arbeidsgiverutvalget for oppfølging av kommunedirektørens vedtaksmyndighet
Arbeidsgiverutvalget fastsetter kommunedirektørens årlige lønnsregulering og øvrige arbeidsvilkår.

Arbeidsgiverutvalget for oppfølging av kommunedirektørens øvrige oppgaver 
Arbeidsgiverutvalget gjennomfører årlige utviklingssamtaler med kommunedirektøren etter forutgående drøfting i formannskapet, og rapporterer etter utviklingssamtalen til kommunestyret. 

4    Delegering til foretak og interkommunale samarbeid

4.1    Hedmarken brannvesen IKS

Hedmarken brannvesen IKS’ delegerte myndighet

  • Hedmarken brannvesen IKS har myndighet til å fatte vedtak etter brann- og eksplosjonsvernloven med forskrifter, så langt loven tillater det, og etter forurensningsloven, herunder myndighet til å ilegge tvangsmulkt.
  • Hedmarken brannvesen IKS har myndighet til å vedta lokal forskrift med forbud mot å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander, i medhold av forskrift om brannforebygging § 3.

4.2    Nemnda for Hamarregionen utvikling (HRU)

Samarbeidet skal i henhold til avtale, vedtatt av kommunestyret den 26.9.2018 i k-sak 57/18, være deltaker kommunenes operative regionale utviklingsmiljø innenfor:

  • Strategisk næringsutvikling, reiseliv, lobbyvirksomhet og profilering av regionen i samarbeid med den enkelte deltaker.
  • Oppfølgning av deltakerkommunenes næringsplaner.
  • Andre nærings-, reiselivs- og profileringsoppgaver den enkelte kommune ønsker å legge til samarbeidet.
  • Næringsservice og førstelinjetjeneste overfor næringslivet.
  • Fungere som bindeledd og kontaktorgan med nærings- og reiselivet og andre myndigheter

Nemda for HRUs delegerte vedtaksmyndighet

  • Nemda har myndighet til å treffe beslutninger i saker av prinsipiell betydning innenfor HRUs økonomiske ramme og ansvarsområde. 

4.3    Sirkula IKS

Sirkula IKS` vedtektsfestede formål er å anlegge, eie og drive kommunaltekniske fellesanlegg for renovasjon i kommunene Hamar, Løten, Ringsaker og Stange som er deltager i selskapet. Virksomheten skal drives i henhold til gjeldende lover, forskrifter, konsesjonsvilkår samt rammevilkår fastsatt av deltagerkommunene.

Sirkula IKS delegerte vedtaksmyndighet 

  • Sirkula IKS har myndighet til å fatte enkeltvedtak knyttet til innsamling av husholdningsavfall i Stange kommune.

Den interkommunale klagenemnda for Sirkula IKS vedtaksmyndighet

  • Den interkommunale klagenemnda for Sirkula IKS delegeres myndighet til å avgjøre klager på enkeltvedtak knyttet til innhenting av husholdningsavfall i Stange kommune. 


5    Delegering til kommunedirektøren


Kommunedirektøren er øverste administrative leder av kommunen, og har det løpende økonomi- og personalansvaret.

Det følger av kommuneloven § 13-1 at:

  • Kommunedirektøren er leder av kommunens administrasjon. Kommunedirektøren skal lede den samlete kommunale administrasjonen, med de unntak som følger av lov, og innenfor de instrukser, retningslinjer eller pålegg kommunestyret gir.
  • Kommunedirektøren skal påse at saker som legges fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak.
  • Kommunedirektøren skal påse at vedtak som treffes av folkevalgte organer blir iverksatt uten ugrunnet opphold. Hvis kommunedirektøren blir oppmerksom på faktiske eller rettslige forhold som har sentral betydning for iverksettingen av vedtaket, skal hen gjøre det folkevalgte organet oppmerksom på dette på en egnet måte.
  • Kommunedirektøren har møte- og talerett i alle kommunale folkevalgte organer med unntak av kontrollutvalget. Kommunedirektøren kan la en av sine underordnete utøve denne retten på sine vegne.
  • Kommunedirektøren har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Dersom kommunedirektøren vurderer at en sak er av prinsipiell betydning, skal den legges fram for politisk behandling.

Hva som er av prinsipiell betydning må fastsettes ikke bare ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, men også ut fra en vurdering av i hvilken utstrekning de viktige skjønnsmessige sider av den aktuelle avgjørelsen må anses klarlagt gjennom politiske vedtak, instrukser eller tidligere praksis.

Kommunedirektørens delegerte myndighet

Kommunedirektøren har myndighet til:

  • Å fatte vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning, så langt det ikke framgår av lov at kommunestyret selv skal fatte vedtak, eller kommunestyret selv har vedtatt å legge myndigheten til et annet organ.
  • Å ta administrative avgjørelser om daglig drift og om organisering av kommunens drift og ansatte innenfor vedtatt hovedmodell. Endring av hovedmodell besluttes av kommunestyret. 
  • Å behandle søknader og tildele boliger til vanskeligstilte på boligmarkedet, i henhold til vedtatte retningslinjer. 
  • Å gjennomføre forhandlinger vedrørende ansattes lønns- og arbeidsvilkår innenfor vedtatte rammer og retningslinjer.
  • Å gi uttalelser til offentlige utredninger, lovforslag, forskriftsforslag o.l. når disse ikke må antas å ha spesiell politisk interesse.
  • Å ta avgjørelser i forbindelse med beredskap og krise. Dette følger av overordnet beredskapsplan.
  • Å kjøpe og selge fast eiendom, herunder bygg og tomter i henhold til økonomireglementet.
  • Å beslutte om det skal tas ut stevning, forliksklage eller begjæres midlertidig sikring, om en sak skal ankes, å følge opp saker for forliksråd og domstolene der kommunen er part, forlike rettstvister i og utenfor rettergang, frafalle krav om sakskostnader, ta stilling til resultatet av konfliktrådsbehandling og ta stilling til forelegg utferdiget mot kommunen. Myndigheten er begrenset til saker som ikke er av prinsipiell betydning eller av særlig politisk interesse.

Kommunedirektørens innstillingsrett

  • Kommunedirektøren innstiller i saker som legges fram for formannskapet og alle andre utvalg og råd, med unntak av kontrollutvalget. 

Kommunedirektøren videredelegering
Kommunedirektøren avgjør selv om egen myndighet skal delegeres videre internt i kommuneadministrasjonen.

All videredelegering av myndighet skal være skriftlig.

Videredelegering skal skje innenfor rammen av vedtak og retningslinjer fastsatt av kommunestyret.  Rettssikkerhetshensyn, effektivitetshensyn og hensynet til likebehandling og forsvarlighet i forvaltningen skal ivaretas.

Kommunedirektøren gis myndighet til å videredelegere forvaltningsmyndighet til interkommunale samarbeid, når det er vedtatt av kommunestyret selv i vedtekter, samarbeidsavtaler/selskapsavtaler eller i delegeringsreglementet.