Slik samarbeider vi
I Stangehjelpa har vi grunnleggende tro på menneskers ressurser og vi er opptatt av hele deg og livet ditt. Hjelpen utformes i et likeverdig samarbeid mellom den som søker hjelp og den som gir hjelp, der begge bidrar. Felleskap og dialog preger hjelpen. Vi ønsker å høre om hva som har hendt med deg og hva som er viktig for deg.
Vi som jobber her har ulike profesjoner, og ulik relevant kompetanse. For oss er det viktig å være gode lyttere og skape gode menneskemøter. Vi har fokus på likeverd, samarbeid og aktiv medvirkning i hjelpen vi gir. Forskningen viser at det er ikke profesjon som avgjør om hjelpen blir hjelpsom. Det har faktisk lite å si. Det er derimot viktig at alliansen mellom deg og din hjelper fungerer godt og har mye å si om vi klarer å være til hjelp.
Vi ønsker å samarbeide med deg om å finne ut hvilke endringer du har behov for, og hvordan endringene kan være til hjelp for å leve det livet du ønsker. Sammen skal vi ha fokus både på håp og mot slik at du klarer å oppnå de endringene du ønsker.
Tilbakemeldingsverktøy
I tjenesten vår bruker vi verktøy for tilbakemeldinger. Dette hjelper oss med å sørge for at hjelpen vi gir passer for deg og bidrar til at du får det bedre. Samtidig hjelper tilbakemeldingene oss med å utvikle tjenestilbudet vårt.
Gjennom tilbakemeldingsverktøyet FIT (feedback informerte tjenester) kan vi se om hjelpen som blir gitt fører til bedring for den enkelte, og gir oss muligheter til å endre kurs underveis i behandlingen hvis hjelpen som blir gitt ikke er hjelpsom.
Kort sagt trenger vi hjelp til å gi god hjelp, noe vi kan få gjennom tilbakemeldingsverktøyet.
Stangehjelpa startet i 2015 og har vært en foregangstjeneste i å utvikle fremtidens psykiske helsetjenester i Norge. I 2024 startet et nasjonalt Hjelp som hjelper-nettverk som er et felleskap av kommuner som jobber på lignende måte som vi. Vi i Stangehjelpa jobber etter prinsipper for Hjelp som hjelper-tenkning.
Endring og endringsarbeid
Forventninger
Av oss kan du forvente at vi vil ditt beste og er din støttespiller gjennom hele oppfølgingsperioden. Vi følger jevnlig med på om det skjer en endring (FIT) og får du det ikke bedre, så vil vi snakke om andre alternativer. Vi er opptatt av at du setter deg et personlig mål, som er i tråd med dine verdier. Vi vil hjelpe deg til å finne passende hjemmeoppgaver som går i retning av ditt mål. Vi vil høre hva slags forventninger du har til oss og vi vil være tydelig på hva vi forventer av deg. Vi jobber mot at du skal bli din egen hjelper. Du kan forvente å bli lyttet til, forstått og respektert. Du skal få snakke om det som er viktig for deg.
Av deg forventer vi at du kommer til tiden, gjør de oppgaver som vi har avtalt og gir oss dine tilbakemeldinger. Du er den viktigste personen i din endringsprosess, og hjelperen er en medvandrer, medmenneske og assistent i denne prosessen.
Til deg som står på venteliste
Når det nærmer seg oppstartsdato vil du bli kontaktet av en hjelper hos oss på sms eller telefon. Her vil du få informasjon om tidspunkt, oppmøtested og hvem som er din hjelper.
Se gjerne på selvhjelpsmateriale i forkant av behandlingen.
Vår erfaring viser at om du i ventetiden arbeider med følgende spørsmål, har du større mulighet til raskere bedring, enn om du ikke gjør noe aktivt i ventetiden.
- Hva er viktig for deg? (eks familie, selvivaretagelse, jobb, venner og interesser)
- Hvorfor er dette viktig?
- Hva ønsker du at behandlingen skal bidra med i ditt liv?
- Om det som er vanskelig for deg nå ble bedre, hvordan ville det påvirke hverdagen din? Hva gjør du mer av? Hva gjør du mindre av?
- Hvor viktig er det for deg å få gjort noe med utfordringene du opplever nå?
- Hvis du får hjelp og støtte, hvor mye tror du på at du kan få det bedre?
- Hvor godt passer det akkurat nå å jobbe med deg selv for å få det bedre?
- Hvor klar er du for å jobbe med oppgaver og øvelser på egenhånd og mellom avtaler?
- Har du støtte i familie og/eller venner?
Hva innebærer det å motta tjenester fra oss?
- Det er gratis å motta hjelp hos oss.
- Vi har åpent på dagtid.
- Kontakten med oss er frivillig.
- Tid til selvhjelp mellom avtaler og møter, må prioriteres.
- Regelmessig oppmøte har stor betydning for resultat og effekt.
- Dersom du uteblir uten å si ifra, eller regelmessig ikke møter til avtaler, vil saken din bli avsluttet. Du får beskjed om det i forkant og kan kontakte din hjelper hvis du er uenig.
Taushetsplikt og andre regler
Vi har taushetsplikt og plikt til å føre journal når vi yter helsehjelp.
Når har man plikt til å føre journal?
Når vi gir helsehjelp, fører vi journal. Det betyr at vi dokumenterer det som er viktig for din oppfølging. Vi fører journal når du får:
- individuell behandling eller samtaler
- råd eller veiledning som er tilpasset deg
- psykisk helsehjelp eller annen helsefaglig oppfølging
Journalen inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi deg trygg og sammenhengende hjelp. Dette er vi lovpålagt gjennom helsepersonelloven § 39.
Vi har noen tilbud der vi ikke fører journal.
Det gjelder tilbud som:
- er åpne og frivillige
- ikke innebærer individuell vurdering
- ikke gir helsehjelp rettet mot enkeltpersoner
- og ikke samler inn personlig informasjon
Dette kan for eksempel være et kurs eller aktivitetstilbud, men hvis noen underveis får individuell veiledning, råd eller psykisk helsehjelp, fører vi journal som vanlig.
Til samarbeidspartnere
Vi er et tilbud med lav terskel og du trenger ingen henvisning (med unntak fra PP-tjenesten). Vi vil gjerne at de som ønsker hjelp innen familiehjelp, rus og psykisk helse tar direkte kontakt med oss i telefontiden. Dersom det er vanskelig å ringe selv, kan vi først snakke med deg som samarbeidsparter, og etter avtale ringe den som ønsker hjelp. Vi ønsker selv å forespeile hva slags hjelp vi gir, og har noen retningslinjer for varighet på våre tjenester. Det avhenger av blant annet om hjelpen vi gir blir brukt aktivt og er nyttig. Hjemmesiden vår viser de aktuelle tilbudene vi har, og vi ønsker at du kan vise vedkommende denne siden, slik at den enkelte kan finne frem til hva som kan passe. Vi ønsker helst ikke doble behandlingsforløp, da det krever mye av den enkelte å jobbe med endringsarbeid. Situasjoner der dette er likevel aktuelt blir vurdert individuelt.
Deler av tjenesten er vedtaksbasert.