Vi i Stangehjelpa er veldig opptatt av å høre hvordan du opplever hjelpen du får hos oss. For å sikre at vi gir deg best mulig støtte, bruker vi tilbakemeldingsverktøyet FIT, og vi spør også jevnlig om muntlige tilbakemeldinger i samtaler.

Tilbakemeldingene dine er viktige – de gir deg mulighet til å si fra hvis noe ikke fungerer, eller hvis du ønsker endringer i samarbeidet. På den måten kan du og hjelperen din snakke sammen om utfordringene og finne gode løsninger sammen.

Er du ikke fornøyd med hjelpen du får? Da kan du sende inn en skriftlig klage – enten du mottar tjenester med eller uten vedtak.

Som mottaker av helse- og omsorgstjenester har du mange rettigheter. Rettighetene dine er hovedsakelig forankra i pasient- og brukerrettighetsloven, men de reguleres også i annet lovverk på helseområdet.

Pasient- og brukerrettighetsloven inneholder bestemmelser om retten din til blant annet å:

  • få øyeblikkelig hjelp
  • få vurdert din helsetilstand
  • få et forsvarlig tjenestetilbud
  • medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen
  • få informasjon
  • få innsyn i egen journal
  • klage
  • samtykke til helsehjelp
  • få ivaretatt personvernet

Nettsteder for pasient- og brukerrettigheter og klageordninger

 

Klager og henvendelser til kommunen

Lovverket skiller mellom rettighetsklage og henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet.

Hvordan du går fram for å klage eller henvende deg, avhenger av hva som har skjedd og hva du ønsker å oppnå. Se nederst på denne siden for veiledning i hvordan du går fram.

Hvis du har fått avslag på noe du har søkt om, eller det er tatt en avgjørelse som du er uenig i, kan du sende en rettighetsklage til Forvaltningsenheten eller virksomhetslederen i Stangehjelpa (kontaktinfo lenger ned).

Klager bør være skriftlige, og inneholde hva som har skjedd, inkludert tid og sted. På den måten er vi sikre på at alle forhold det klages på blir vurdert og behandlet.

Du må klage innen fire uker fra du mottok vedtaket eller ble tilbudt hjelp som du ikke var fornøyd med.

Kommunen vurderer klagen din og har mulighet til å endre sin opprinnelige avgjørelse. Hvis avgjørelsen ikke endres, sender kommunen klagen til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.

Hvis du mener at kvaliteten i tjenesten eller pasientsikkerheten din har vært mangelfull, oppfordrer vi deg til å henvende deg til den enheten som har gitt deg tjenesten først. Det kan bidra til at uønskede forhold kan rettes opp så tidlig som mulig.

Henvendelsen gir oss innsikt i dine opplevelser av tjenesten, og det kan bidra til å redusere og forebygge uønskete hendelser. Samtidig kan det gi grunnlag for å forbedre tjenestetilbudet på systemnivå.

Du har lovfestet rett til å få svar på henvendelsen din.

Send oss en klage for å rette en skriftlig henvendelse om kvalitet og pasientsikkerhet.

Vi kan dessverre ikke svare på eller behandle klager som blir framsatt i sosiale medier fordi det er strenge regler for hvordan det offentlige skal behandle klagesaker.

Klager skal sendes skriftlig, som beskrevet over.

Veiledning i klager og henvendelser

Kommunen har plikt til å hjelpe deg med å utforme og sende en klage eller henvendelse. Ta kontakt med enheten det gjelder.

Du kan også be Pasient- og brukerombudet om informasjon, veiledning og bistand.

Du kan lese mer om hvordan du går fram for å klage på Statsforvalterens nettsider.

Tilbakemeldinger til kommunen

Er du fornøyd med tjenester eller oppfølging du har fått av kommunen, eller har gode ideer du vil dele med oss? Vi tar gjerne imot innspill fra deg. Din mening og opplevelse er viktig for oss, og for utviklingen av tjenestetilbudet vårt. Gi gjerne tilbakemeldingen direkte til den enheten det gjelder. Du får ikke skriftlig svar på tilbakemeldinger, men vi tar de med oss i videreutvikling av tjenestetilbudet.

Varsling og tilsynsordninger

Statsforvalteren og Helsetilsynet er tilsynsmyndigheter for blant annet kommunale helse- og omsorgstjenester. Tilsynsmyndighetene har både planlagte og hendelsesrelaterte tilsyn med kommunens helse- og omsorgstjenester. Hvis det skjer alvorlige skader eller uventete dødsfall i helse- og omsorgstjenestene er kommunen lovpålagt å varsle Helsetilsynet.

Pasienter, brukere og pårørende kan også i noen tilfeller varsle tilsynsmyndighetene.

Du kan lese mer om i hvilke tilfeller du som pasient eller pårørende kan varsle, hvordan du kan varsle og hva dette innebærer på Helsetilsynet sine nettsider. 

Du kan be Statsforvalteren gjøre en vurdering hvis du mener at helse- og omsorgstjenesten kan ha brutt lover og plikter. Dette kalles å anmode om tilsyn.

Du oppnår ikke selv en rettighet hvis du anmoder om tilsyn, men det er en viktig kilde til informasjon om mulig kritikkverdige forhold i helse- og omsorgstjenesten.

Statsforvalteren - anmodning om tilsyn

Du har rett til å varsle Helsetilsynet om dødsfall og svært alvorlige skader etter hendelser som har sammenheng med helsehjelp, og utfallet av hendelsen er uventet.

Formålet med denne varselordningen er at uforsvarlige forhold fanges opp raskere, rettes opp og fører til bedret pasientsikkerhet.

Helsetilsynet - om å varsle

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten. Saksbehandlingen er gratis.

På NPE sine nettsider kan du lese mer om hvordan du går fram, og selv utføre en test som vil fortelle deg om du oppfyller kravene for å få erstatning.

Norsk pasientskadeerstatning