Et riktig sammensatt måltid bidrar til jevnt blodsukker, og at humøret og konsentrasjonen holdes oppe hele dagen. Spiser hele familien daglig mat fra de tre hovedgruppene nedenfor, får alle et fullverdig kosthold:

  • grønnsaker, frukt, bær, nøtter og frø
  • grovt brød, grove kornprodukter, fullkornspasta, fullkornsris og poteter 
  • fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, bønner, linser, erter og lignende

Matpakke

Foto: Helsedirektoratet: husk matpakke

 

Matpakke på skolen

Matpakken som barna får med på skolen skal holde barna mette og konsentrerte gjennom en hel skoledag.

Matpakketips:

  • lage matpakken kvelden før og ha i kjøleskapet til neste dag
  • ha forskjellig pålegg, frukt, bær og grønt lett tilgjengelig hjemme
  • barn er ofte mest glad i rå grønnsaker, tilby biter av paprika, agurk, blomkål, tomater etc.
  • unngå for mange alternativer i matpakken da det kan bli vanskelig å velge
  • la barnet ditt hjelpe til med matpakken

 

Helsedirektoratet har laget filmer om skolemåltidet der fire tiendeklassinger tester sine skolematvaner på en førsteklasse, og observerer hvordan maten påvirker elevene og klassen. Skolemateksperimentet er reelt, og barnas reaksjoner er ekte. Dette er underholdende, men samtidig danner det grunnlag for refleksjon rundt hva et sunt skolemåltid kan bestå av, og hvorfor det er viktig. Se filmen her