I prosjekt "Frisk framtid i Stange kommune" jobber vi for å styrke helsestasjon- og skolehelsetjenesten, og nå ut med informasjon om sunt kosthold og hvorfor fysisk aktivitet er viktig.

 

Hva er et "sunt kosthold"?

Et riktig sammensatt måltid bidrar til jevnt blodsukker, og at humøret og konsentrasjonen holdes oppe hele dagen. Spiser hele familien daglig mat fra de tre hovedgruppene nedenfor, får alle et fullverdig kosthold:

  • grønnsaker, frukt, bær, nøtter og frø
  • grovt brød, grove kornprodukter, fullkornspasta, fullkornsris og poteter 
  • fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, bønner, linser, erter og lignende

 

Matpakke på skolen

helsedirektoratet                       matpakke

Foto: Helsedirektoratet: husk matpakke                              Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt       

 

Matpakken som barna får med på skolen skal holde barna mette og konsentrerte gjennom en hel skoledag.  

Matpakketips:

  • lage matpakken kvelden før og ha i kjøleskapet til neste dag
  • ha forskjellig pålegg, frukt, bær og grønt lett tilgjengelig hjemme
  • barn er ofte mest glad i rå grønnsaker, tilby biter av paprika, agurk, blomkål, tomater etc.
  • unngå for mange alternativer i matpakken da det kan bli vanskelig å velge
  • la barnet ditt hjelpe til med matpakken

 

15.mars 2019 ordnet vi en fagdag med Fiskesprell for SFO:ene i Stange. Fiskesprell er et nasjonalt kostholdsprogram som har som mål å øke sjømatkonsumet hos barn og unge.

Fiskesprell

Foto: Martina Johansen, prosjektgruppa.

 

I mai 2019 var vi med på førskoledag for nye førsteklassinger og deres foreldre på Hoberg og Arstad barneskoler, for å snakke om viktigheten med en god matpakke og oppmuntre til fysisk aktivitet i hverdagen.

 

Fysisk aktivitet

«fysisk aktivitet kan gi økt intelligens, bedre hukommelsen, stressmestringen, dine kreative evner, gi deg et lengre og bedre liv og reduserer risikoen for depresjon og demens» Ole Petter Hjelle (hjerneforsker)

Regelmessig fysisk aktivitet er nødvendig for normal vekst og utvikling og god helse blant barn og unge. Spedbarn bør stimuleres til aktivitet i forhold til utviklingsnivå. De minste barna er naturlig aktive, men både foreldre og barnehager bør passe på at aktiviteten er tilstrekkelig, allsidig og lystbetont. Fysisk aktivitet har positiv effekt på psykisk helse, konsentrasjon og læring. Aktivitetene bør tilpasses barnas utviklingsnivå, være lystbetonte og legge grunnlag for livslang bevegelsesglede. Tiden i ro bør begrenses. Helsenorge

aktiv hverdag

Foto: Helsenorge

 

Nasjonale anbefalinger om fysisk aktivitet (Helsenorge)

  • Barn bør være fysisk aktive i lek eller annen aktivitet minst 60 minutter hver dag.
  • Aktivitetene bør være variert og allsidig og tilpasset barnets utviklingsnivå, og inkludere moderat eller høy intensitet.
  • Minst tre ganger i uken bør barna være så aktive at de blir andpustne og varme.
  • Lek som krever fysisk aktivitet utover de anbefalte daglige 60 minuttene gir mer robuste og friskere barn.
  • Tiden i ro bør begrenses, og stykkes opp med mer aktive perioder.

 

I prosjektet samarbeider vi tett med barnehager, SFO, barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler i Stange kommune for å få inn mer fysisk aktiv læring inn i skoletimene. Vi har også gruppetilbud på en ungdomsskole.

 

15. mai 2019 hadde vi fagdag for helsesykepleiere, fysioterapeuter og team barn og unge (stangehjelpa). Her var det fokus på fysisk aktiv læring og hvordan bruke Kostverktøyet i samtaler med barn, unge og foreldre.

Fagdag

Foto: Gunvor Linneberg Maagard, prosjektgruppa

15.august 2019 hadde vi HOPP (helsefremmende oppvekst) for barneskoler i Stange Kommune. Her fikk lærere fra Arstad, Hoberg, Espa og Åsbygda prøve på forskjellige aktiviteter som kan brukes i undervisning.

HOPP

Foto: Martina Johansen, prosjektgruppa

HOPP, Arstad

Foto: Martina Johansen, prosjektgruppa

Vi har også vært inne på foreldremøter og lærermøter på Stange, Espa og Vallset barneskoler for å snakke mer om fysisk aktiv læring og ernæring.

 

Prosjektgruppa:

Gunvor Linneberg Maagaard, fysioterapeut og prosjektkoordinator

Gunvor Linneberg Maagaard, fysioterapeut og prosjektkoordinator

Tlf. 481 04 995

Linn Helgesen

Linn Helgesen, fysioterapeut

Tlf. 907 17 956

Tone

Tone Haugen Larsen, fysioterapeut

Tlf. 416 79 876

Martina

Martina Johansen, helsesykepleier

Tlf. 902 38 384