Ruskplakaten
Ruskplakaten - ordensreglene i kortform
Skolen er læringsarena og arbeidsplass for mange mennesker, både barn, unge og voksne. Sammen har vi et ansvar for hvordan ting fungerer på skolen. Det er viktig å skape et godt arbeidsmiljø for både elever og alle ansatte på den enkelte skole.
Det betyr at du skal:
- vise hensyn og respekt for andre
- vise respekt for undervisningen og holde arbeidsro i timene
- møte presis til timer og avtaler
- gjøre skolearbeidet til avtalt tid
- holde god orden
- gjøre ditt for å holde skolens område rent og ryddig
- ta godt vare på alt som tilhører skolen, både ute og inne, og stelle pent med skolebøker og annet undervisningsmateriell
Som elev har du rett på:
- at alle behandler deg på en ordentlig måte
- at andre viser deg respekt og lar dine eiendeler være i fred
- at du skal være fri for fysisk, psykisk og verbal plaging/mobbing
- at du får et godt lærings- og skolemiljø
- alle elever og lærere har rett på positiv respons
Som elev har du plikt til å:
- arbeide for å få et godt lærings- og skolemiljø
- behandle andre på en ordentlig måte
- vise andre respekt og la deres og skolens eiendeler være i fred
- ikke plage eller mobbe noen, verken fysisk, psykisk eller verbalt
- ikke banne, slåss eller forstyrre andres aktivitet
Klasserommet/friminuttet
- Vi starter timen med å ta av yttertøy og hilse ved pulten
- Plan for timen presenteres for elevene
- Læreren bestemmer når elevene kan lytte til musikk i timen
- Når det oppstår episoder/uro på skolen, skal den voksne som er i situasjonen sørge for å ordne opp. Kontaktlærer får notat om episoden
- Alle tidsfrister for innlevering skal overholdes
- Ved avslutning av timen skal rommet ryddes slik at det er klart til neste økt. Vi avslutter timen i felleskap så langt det er mulig. Det er elevenes ansvar å rydde etter seg
- Alle undervisningsrom holdes låst i friminuttene.
Ordensreglementet
Brudd på ordensreglementet kan føre til sanksjoner:
- tiltale/brev hjem
- nedsatt orden og oppførselskarakter
- gjensitting
- utvisning
- anmeldelse