Planprogrammet
Formannskapet har i møte 19.11.2014, sak 014114, vedtatt å sende forslag til planprogram for kommunedelplan oppvekst ut på høring, i henhold til Plan- og bygningsloven § 11-14.
Fristen for å gi uttalelse settes til 14. januar 2015.
Bakgrunn for planarbeidet
Vedtak om at det skal utarbeides en kommunedelplan for oppvekst er forankret i kommuneplanens samfunnsdel 2014 – 2026, og kommunens planstrategi. Nåværende
”Stadi bære” (strategisk plan for barnehager) og strategisk skoleplan ble vedtatt i 2010 og er gjeldende til 2015. Kommunedelplan for oppvekst er en helhetlig plan som skal erstatte begge disse.
Planprogrammet setter rammene for arbeidet og er en ”plan for planen”. Planprogrammet skal være realistisk og utredningene som skal gjennomføres, skal være beslutningsrelevante. Planprogrammets rolle er å definere og begrense omfanget på oppvekstplanen, slik at kommunen kan gjennomføre revisjonen innenfor rimelig tids- og ressursbruk.
Planprogrammets innhold og oppbygging
Planprogrammet er bygd opp på følgende måte:
Kapittel 1 tar for seg innledningen.
Kapittel 2 tar for seg bakgrunnen for planarbeidet og belyser sentrale temaer og hovedutfordringene i det kommende planarbeidet.
Kapittel 3 følger opp hvilke rammer og føringer som ligger til grunn for det videre arbeidet med oppvekstplanen.
Kapittel 4 beskriver hensikten og målet med oppvekstplanen.
kapittel 5 sier noe om utredningsbehovet – hva må vi vite noe mer om – for å kunne ta noen valg.
Kapittel 6 sier hvordan arbeidet med oppvekstplanen er tenkt organisert, deltakere, opplegg for medvirkning og framdrift.
Vedlegg 1 er det strukturelle utfordringsbilde (inneholder geografi, demografi, boligbygging, lokalisering av barnehage og skole)
Last ned dokumentene her:
Lover og andre sentrale dokumenter som legger føringer for barnehager og skoler
Rammeplan for barnehagen består av følgende deler:
- Rammeplan for barnehagen - Del 1: Barnehagens samfunnsmandat
- Rammeplan for barnehagen - Del 2: Barnehagens innhold
- Rammeplan for barnehagen - Del 3: Planlegging og samarbeid
Kunnskapsløftet består av følgende deler:
- Læreplaner for fag1
- Fag- og timefordeling2
- Tilbudsstruktur3
- Generell del av læreplanen4
- Prinsipper for opplæringen5
Andre sentrale dokumenter:
- Tilstandsrapport i grunnskolen 2013
- St. melding 24 (2012-2013) Fremtidens barnehage
- St. melding 20 (2012-2013) På rett vei, kvalitet og mangfold i fellesskolen
- St. melding 18 (2010-2011) Læring og fellesskap
- St. melding 13 (2011-2012) Utdanning for velferd, samspill i praksis
- St. melding 22 (2010-2011) Motivasjon – mestring – muligheter, ungdomstrinnet.
- St. melding 19 (2009-2010) Tid til læring
- St. melding 41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen
- St. melding 44 (2008-2009) Utdanningslinja
- St. melding 31 (2007-2008) Kvalitet i skolen
- St. melding 16 (2006-2007) Tidlig innsats for livslang læring
- St. melding 30 (2003-2004) Kultur for læring
- St. melding 24 (2002-2003) Barnhagetilbud til alle – økonomi, mangfold og valgfrihet