utelunsjSkolen, SFO og barnehagene jobber daglig med læring, trivsel og utvikling for våre små håpefulle i en aktiv skolehverdag. 

Nå er det hjemmeskole og ettermiddager uten faste aktiviteter, her ønsker vi å samle noen tips og gode kilder til gode måltider og en aktiv hverdag for kropp og sjel.

Uten mat og drikke, duger helten ikke!

Med en hverdag med nye rutiner er det viktig å holde på de regelmessige måltidene, samt fylle på med gode småpauser med ekstra frukt og grønt. «5 om dagen», er godt for kroppen og magen.

Ta gjerne barna med i matlaging og læring. Det er supert for å tilegne seg praktiske ferdigheter, og vi kan legge inn både regning og lesing. La barna være med å utforske og bli kjent på kjøkkenet, eller flytt maten med ut på bålet/grillen. Matlaging gir rom for den gode praten.

Her er tips til sider med inspirasjon:

60 minutter der du «henger i stroppen», gjør godt for hjertet og toppen!

Ikke bare er det gøy å være i aktivitet, men det gjør godt for kroppen både fysisk og psykisk. Barn bør være i aktivitet minst 60 min om dagen, men del det gjerne opp i flere bolker. Lærerne jobber aktivt med fysisk aktivitet i løpet av skolehverdagen med fysisk aktiv læring, aktive friminutt, uteskole og gymtimer. Noen har fått det med seg hjem på arbeidsplanen og andre ikke. Her kan du finne tips på nett.

Aktiv og glad https://trenpanett.no/ (logg på med aktiv som brukernavn og passord) https://aktivitetskassen.no/

utelekFritidsaktiviteter:

Ta turen utendørs. I Stange er vi heldige å ha merkede turløyper i hver en bygd og grend. 

Finn inspirasjon på UT.no(https://ut.no/) eller Stange rundt https://www.facebook.com/stangerundt/videos/343821576556069/?q=stange%20rundt&epa=SEARCH_BOX

SykkelturTa fram sykkel og gjør den vårklar for en tur i nærmiljøet. https://syklistforeningen.no/barnas-turtips/sykling-med-barn/

Bli med barna i leken.

Det kan være alt fra «boksen går» https://aktivitetskassen.no/boksen-gar/  til «veggball» https://aktivitetskassen.no/veggball/ . Aktive voksne er gode forbilder. La gjerne barna få bestemme aktiviteten, og kanskje kan du lære noe nytt. Lag hinderløyper https://aktivitetskassen.no/?s=hinderl%C3%B8ype der både smidighet, hurtighet, styrke og balanse kan bli en utfordring for både liten og stor.

Bli med barna på en aktiv skjermøkt;

just dance(youtube)

Vi håper med dette at du finner noen tips til en god hverdag i disse annerledes dagene!

Med vennlig hilsen Frisk Framtid i Stange kommune,Ved fysioterapeut Gunvor Linneberg Maagaard og klinisk ernæringsfysiolog Laila Dufseth