Eiendomsavdelingen trår til

Med støtte fra Nav, og i samarbeid med Stangehallen, sparket eiendomsavdelingen i gang et aldri så lite prosjekt for å gjøre de ansatte best mulig rustet for livet sitt, både for seg selv, for dem de har rundt seg, og for jobben de skal gjøre.

– Vi skal bygge laget. Oppgavene avdelingen utfører kan medføre både tunge løft og ensidig arbeid, med påfølgende fare for vondter og slitasjeskader. Forebygging og lindring er tema i dag, sier Lunstøeng.

De ansatte fikk en dag med foredrag, sunn mat, frukt, trening og tur i nærområdet rundt Stangehallen.

Enkle grep

I følge fysioterapeut Torodd Røhjell i Stangehallen, skal det ikke nødvendigvis så mye til for å komme i bedre form.

– Et batteri lades ikke når det ligger på bordet over natta. Det må i laderen. Sånn er det med folk også. De må selv sørge for å tilføre energi, den kommer ikke av seg selv. Du må bevege deg. Samtidig rustes du for å tåle både ytre påkjenninger og indre stormer bedre.

Noen ganger er det bra å variere trening, men man MÅ ikke, understreker Røhjell.

– Hvis du liker å gå tur, så gå på tur. Liker du å sykle, så gjør det. Vi ser det at når folk trener jevnt et en til to ganger i uka i et par måneder, og med et litt bedre kosthold, så kommer de raskt i bedre form, og går gjerne noe ned i vekt. Ta litt mindre mat på tallerkenen, spis mer fisk, hvitt kjøtt og grønnsaker, og litt mindre rødt kjøtt. Du trenger ingen tjukk bok med øvelser. Det er «bare» å komme i gang. Det er ukomplisert, selv om det ikke alltid er enkelt å gjennomføre.

 

Strekker ut

Tremånederskneika

De fleste som starter med trening, opplever rask framgang, men etter tre måneder kommer motbakken. Framgangen stagnerer, kanskje går man litt opp i vekt igjen.

– Det er helt vanlig, og om man klarer å holde motet oppe og treningen gående, så kommer det ny framgang når du er over kneika, forsikrer Røhjell.

Han foreslår at du inngår avtaler med en kompis, ei venninne, den du bor sammen med, eller bikkja, slik at får hjelp til å komme deg videre når stagnasjonen kommer.

Men ingen klarer å gjøre bare de riktige tingene hele tiden.

– Tenk 80/20. Om du klarer å ta åtti prosent gode avgjørelser, har mulighet til å boltre deg tjue prosent. Husk å belønne deg selv, men det må ikke alltid være med mat. Det kan også være en massasjetime eller å gjøre noe morsomt. Det er bare å starte i dag, oppfordrer Røhjell.