Signerte avtale med Espa kulturhus
Stange kommune har revidert og fornyet avtalen med Espa kulturhus.
Leieavtalen sørger for at Espa kulturhus fortsatt disponerer lokalene de tidligere har gjort, samt et ekstra rom. I tillegg tar de blant annet også ansvar rundt organisering av vaktmestertjenester. Avtalen sikrer at Espa kulturhus har lokaler tilgjengelig videre.
Den løper fram til etterbrukssaken rundt Espa skole er vedtatt i kommunestyret, noe som vil skje etter nyttår.
Fornøyd
Nestleder i Espa kulturhus Inger Sleppen er godt fornøyd med at en avtale nå er undertegnet.
- Det er mye som overføres til oss. Vaktmestertjenester og nøkler som tidligere tilfalt rektor.
Hun synes det har vært et svært godt samarbeid rundt avtalen med kommunen.
- Det har vært svært positivt. Dialogen har vært god. Det har gått veldig greit, sier hun.
Kulturhuset har allerede hatt et folkemøte om bruken framover. Så får skoledelen ligge inntil videre.
- Folk er i sorg over at skolen ble lagt ned, men vi må se framover nå, sier Sleppen.
Hun karakteriserer avtalen som en vinn-vinn-situasjon.
Eiendomssjef Bjørn Lunstøeng er også godt fornøyd.
- Vi eier huset. Espa kulturhus drifter. De er en samfunnsaktør som lever i beste velgående. De er veldig gode til dette her på Espa. Avtalen er med og sikrer at de har funksjonelle lokaler, sier Lunstøeng.
Brukes av mange
Nå er det tida for å finne ut hva huset kan brukes til framover.
- Det skal være et tilbud for alle, til lag og foreninger. Barnebursdager til barn som sokner til Espa er gratis, og det kan leies til konfirmasjoner, sier Sleppen.
En rekke aktører bruker bygget i dag som Espa og Tangen musikkorps, innebandy for de mellom 65 og 88, idrettslag og ikke minst en fritidsklubb som er svært populær. Her møter mellom 70 og 90 opp på den foreldredrevne fritidsklubben.
Leder i Espa kulturhus, Frode Sam Hauen og nestleder Inger Sleppen er samtidig opptatt av at de skal ha ulike arrangementer i huset. De må også ha utleie og arrangementer som bærer seg.
Stange kommune og Espa kulturhus vil starte en dialog på hvordan medvirkning og involvering av lokalsamfunnet kan skje på best mulig måte i forbindelse med etterbruk av skolen.