Saken kommer opp i formannskapet den 19. juni før den skal sluttbehandles i kommunestyret. Bakgrunnen for saken er at i forbindelse med vedtaket om strukturendring i Stange-skolene, ble det bestemt at Solvin skole og Breidablikk skole skal samlokaliseres ved Romedal skole.

Rehabilitering

Tilstandsvurderinger viser at bygget har betydelig restverdi, noe som gir et solid grunnlag for rehabilitering og videre utvikling. Fra mulighetsstudien til forprosjektet har gjenbruk vært en sentral forutsetning, i tråd med prinsipper for bærekraft og sirkulær økonomi.

Forprosjektet legger opp til en rehabiltering av eksisterende bygningsmasse med en utvidelse av hver klasseromsfløy. I tillegg foreslås det to tilbygg på hver klasseromsfløy for at elevkapasiteten skal bli stor nok.

"Elevinnganger flyttes til de nye tilbyggene via oppgraderte og moderne garderobearealer. På denne måten blir det bedre tilgjengelighet og nærhet til utearealer for elevene gjennom skoledagen", står det i saksutredninga".

Hvert klasserom dimensjoneres for 25 elever, fordelt på 14 undervisningsrom. Det er tilrettelagt for 28 lærerarbeidsplasser, fordelt på sju arbeidsrom. Det er også avsatt arealer til øvrige administrative funksjoner, helsesykepleier, tekniske rom og garderobeanlegg. Ved fullført rehabilitering og utbygging vil skolen være en fullverdig to-parallell barneskole fra 1. til 7. trinn. Samlet dimensjonerende kapasitet vil være 350 elever, hvilket forutsetter en jevn fordeling av elever pr. årstrinn. Elevtallprognoser viser at forventet elevtall ved skolestart på Romedal i 2027, er omkring 230 elever. Skolen vil derfor ha restkapasitet på omkring 120 elever ved fullført prosjekt.

På utvendige fasader er det foreløpig kun planlagt mindre tiltak. Det vil si at skolen vil se ut omtrent som i dag.

Innvendig blir det fortsatt tegl- og murvegger, betonggulv, gips- og trehimlinger, samt innvendige tredører, der kvaliteten tillater det.

Svømmehall

Som en del av forprosjektet er det gjennomført tilstandsvurdering av svømmehallen. Vurderingen viser at hallen har enkelte aldrings- og slitasjepunkter, men at den kan videreføres  som nå  innenfor et kortere til middels tidsperspektiv med nødvendig vedlikehold. I denne fasen av prosjektet opprettholdes svømmehallens funksjon, og mindre oppgraderinger av garderober og tekniske installasjoner er inkludert. Det planlegges utskifting av enkelte ventilasjonskomponenter og justeringer for bedre energieffektivitet.

Fullmodernisering av svømmehallen ligger ikke inne i forprosjektet nå, men kan vurderes i et lengre tidsperspektiv.

Utendørs

Her er planlagte tiltak for uteområdet

  • Egne skolegårdssoner tilpasset 1-3 trinn, 4-7 trinn og SFO.
  • Eksisterende overbygd parti langs fasade med sykkelparkering for elever og ansatte.
  • Gjenbruk av enkelte benker, ball-løkke, gapahuk og bålplass.
  • Supplering med nye apparater med etablering av falldekke.
  • Terrengformasjoner i skolegården, trær, beplanting, grøntanlegg og amfi.
  • Utendørs belysning i skolegården.
  • Asfaltering som males med pedagogiske elementer. 
  • Etablering av terrengsklie, fugleredehuske, ballvegg, jungeldome klatrenett, karusell, lekehus og lekeskip.
  • Ballvegg med fleksibel bane i grus med mulighet for skøytebane vinterstid.

I forslaget til formannskapet er investeringsrammen på 189 millioner kroner, med mulighet for kommunedirektøren å øke med inntil 28 millioner kroner dersom det skulle komme uforutsette kostnader.

Involvering

Ulike brukergrupper har vært involvert i de ulike fasene, fra programmering, skisse-prosjekt og forprosjekt. Ansatte fra Solvin skole og Breidablikk skole har reflektert og bidratt til romprogrammet. Rektorene på de to skolene, sammen med hovedtillitsvalgt og hovedverneombud har fungert som brukergruppe for forprosjektet. I tillegg har det vært særmøter hvor SFO-lederne på Solvin og Breidablikk har deltatt.

FAU på begge skoler har fått informasjon og mulighet til å komme med innspill til forprosjektet. Elevrådene på begge skoler er i interne prosesser med å definere hva som kan være en god skolegård, og vil bli involvert i videre detaljering av skolens lekeområde.